گزارش صالحی از وضعیت فرهنگی کشور | برگزاری 55 جشنواره ملی و بین‌المللی و 600 نمایشگاه استانی در حوزه قرآن
کد خبر: 3904698
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
صبح امروز در جلسه علنی مجلس انجام شد؛

گزارش صالحی از وضعیت فرهنگی کشور | برگزاری 55 جشنواره ملی و بین‌المللی و 600 نمایشگاه استانی در حوزه قرآن

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در جلسه علنی مجلس به تشریح وضعیت فرهنگی کشور پرداخت و گفت: 55 جشنواره ملی و بین‌المللی و بیش از 600 نمایشگاه استانی در حوزه قرآن برگزار شده و بیش از 2400 مؤسسه قرآنی فعال هستند.

به گزارش ایکنا، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز، یکشنبه 25 خرداد، با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از وضعیت فرهنگی کشور پرداخت.

صالحی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند حوزه فعالیت می‌کند، به طور مختصر به توضیح این حوزه‌ها پرداخت و گفت: حوزه اول نهاد کتابخانه‌های عمومی است که فعالیت‌‌های متعدد و متنوعی داشته است.

وی افزود: در 3 سال گذشته  365 کتابخانه از جمله 5 کتابخانه مرکزی ساخته شده و به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند. همچنین صدها نشست کتابخوانی، مسابقات کتابخوانی از جمله کتابخوانی رضوی با بیش از یک میلیون شرکت‌کننده برگزار شده است.

صالحی اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی الان 35 پروژه ناتمام در دست انجام دارد که 33 پروژه بالای 65 درصد پیشرفت داشته و طبعاً همت بلند مجلس به اتمام پروژه‌ها کمک می‌کند.    

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه دوم فعالیت این وزارتخانه را حوزه‌های دینی خواند و گفت: سازمان اوقاف، حج و زیارت، کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد و معاونت قرآن و عترت مجموعه‌های فعال و جدی در حوزه‌های دینی هستند.

وی بیان کرد: 55 جشنواره ملی و بین‌المللی قرآنی و بیش از 600 نمایشگاه استانی در حوزه معاونت قرآن و عترت برگزار شده و بیش از 2400 مؤسسه قرآنی فعال هستند و دبیرخانه ستاد ترویج قرآن که در همین معاونت فعال است، به حمایت‌هایی که می‌تواند انجام دهد، اقدام می‌کند.

صالحی اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیش از 25هزار کانون الان به شکل پیوسته با دو میلیون و 300 هزار عضو ثابت و مشخص در کانون‌ها همراهی دارد. طرح‌های مختلفی که در کانون فرهنگی هنری مساجد در حال تعقیب است طرح‌های قابل توجهی است که یکی از آنها طرح «فهما» بود تا ایده‌های برتر بتوانند خودشان را نشان دادند و کانون‌های برتر بتوانند خود را عرضه کنند.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه‌های مختلفی که این دو میلیون و سیصد هزار عضو مسجدی که اسامی آن‌ها و نوع فعالیت آ‌نها در پرتال مسجد مشخص است، فعال هستند، فرصت‌های قابل توجهی ایجاد شده است. کانون‌ مساجد حدود 25 سال فعالیت می‌کرد اما در یکی دوسال اخیر اساسنامه آن به شورای عالی انقثلاب فرهنگی رفت و به یک مکان استقرار و ستاد قرارگاهی برای فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد تبدیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: در سازمان اوقاف و امور خیریه 8هزار بقاع متبرکه به عنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی در این دوره اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند تا هم در خدمات فرهنگی و هم در خدمات اجتماعی فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط فعالی هم برای احیای موقوفات و هم در مصارف موقوفات برقرار کرده است. از طرفی امور خیریه در این سازمان جایگاه قابل توجهی در دوره اخیر با ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی پیدا کرده است که احتیاج به گزارش‌های تفصیلی‌تری دارد.

صالحی اظهار کرد: فعالیت سازمان حج و زیارت در چند سال اخیر در برگزاری حج عزتمندانه، باسلامت و امنیت کاملاً مشهود و مکشوف است و برادر عزیرمان آقای رشیدیان در دو سال اخیر با اشرافی که به این موضوع داشتند حج عزتمند، امن و مقتدر را پیگیری کردند و امسال امیدواریم آنچه خیر است در پیش راه ما باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه اربعین بیش از دو میلیون و نزدیک به سه میلیون ثبت نام در سامانه سماح اتفاق افتاد. در حوزه عتبات نیز فعالیت‌هایی این عزیزان در سازمان حج و زیارت دارند.

صالحی در ادامه به تشریح وضعیت حوزه هنر در این گزارش پرداخت و گفت: در این حوزه هم معاونت هنری و هم سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال هستند. در این حوزه از حیث رویدادها اتفاقات قابل توجهی هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ کیفیت نسبت به سال‌های قبل رخ داده است. در شبکه شهرهای خلاق 266 شهر ثبت نام کرده‌اند تا اینکه هر شهر بتواند در یک یا چند رشته جایگاه قابل توجه خودش را پیدا کند و با آن عنوان شناخته شود و شهرهایی که در آن رشته قرار می‌گیرند این اهتمام ایجاد شود که به لحاظ زیرساختی و حمایت‌های جانبی مورد توجه قرار گیرند؛ شهرهایی در رشته خوشنویسی، گرافیک، انیمیشن و ...به گونه‌ای که این امکان پدید بیاید تا شهرها بتوانند جایگاه‌های خود را به لحاظ صبغه، نما و برند هنری پیدا کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه سینما شاهد تحولات مختلف در حوزه اقتصاد سینما، فضاهای زیرساختی سینما و حضورهای بین‌المللی هستیم. در سال گذشته سینمای ما 205 جایزه بین‌المللی کسب کرد. در مناطق محروم ساخت و ساز سینمای امید و سینماسیارها به گسترش و دسترسی به محصولات هنری کمک می‌کند.

صالحی اظهار کرد: حوزه چهارم فعالیت این وزارتخانه حوزه رسانه و مطبوعات است؛ خوشبختانه اتفاقات خوبی را در یکسال اخیر در ادامه اتفاقات پیشین شاهد هستیم. رسانه به منزله مکمل امنیت، سلامت و خدمات اجتماعی اکنون 14 کارگروه در معاونت مطبوعاتی دارد و هر هفته به طور منظم و منسجم جلسات حقیقی و مجازی برگزار می‌کند که دستاورد این اتفاق را در بحث کرونا می‌بینیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دبیرخانه اطلاع‌رسانی مقابله با کرونا در معاونت مطبوعاتی مستقر شد و در چهارماه اخیر در کنار خدمات اصحاب سلامت، اصحاب رسانه در کنار آن‌ها قرار گرفتند و اینکه شرایط آرام و مناسبی در کشور داریم به این زیرساخت‌های شکل‌گرفته در کارگروه‌های 14 گانه و ارتباطات پیوسته است.

وی ابراز کرد: همچنین در فضای رسانه‌ای در افزایش بیمه خبرنگاران در حد ممکن، کاهش زمان انتظار مجوز نشریات و شفاف‌سازی فضای حمایت‌ها فعالیت‌های قابل توجهی انجام گرفته است. ایرنا هم به عنوان سازمان وابسته به وزارتخانه فعالیت‌های متنوعی در حوزه زیرساخت‌ها، فناوری و چندرسانه‌ای داشته است.

صالحی، فضای مجازی را حوزه پنجم فعالیت این وزارتخانه خواند و گفت: در این حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین وزارت‌خانه‌ای بود که برنامه‌های اقدام خود را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه داد. 72 اقدام در این مرکز در حوزه فضاهای زیرساختی و فضاهای محتوایی مورد تأیید قرار گرفت. استارت‌آپ‌های حوزه فرهنگ و هنر هم در فضای مجازی مورد حمایت‌های جدی قرار گرفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تشریح فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه بین‌الملل پرداخت و گفت: در این حوزه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حدود 80 رایزنی و نمایندگی فعالیت‌های قابل توجهی داشته است. در این راستا 37 برنامه و مبادله فرهنگی با کشورها امضا شده و هم اکنون 26 سند در حال اقدام است.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها فرصت‌های ارتباط ما را با جهان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فراهم کرده و می‌کند. به طور جدی ارتباطات بین‌المللی در حوزه‌ هفته‌ها و روزهای فرهنگی و گفت‌وگوهای فرهنگی در جریان است. در سال گذشته بیش از 80 گفت‌وگوی دینی و نشست‌های بین‌الادیان در ایران و خارج از ایران با مجموعه مراکز دینی برگزار شد.

صالحی ابراز کرد: همچنین گفت‌وگوهای مفصل نخبگانی با فضاهای علمی و دانشگاهی، علاوه بر اعزام مبلغین، قاریان، گروه‌های هنری و غیره، برگزار شد که فضای فرهنگ و هنر ایران را به فضاهای جهانی منتقل می‌کرد و به نحوی عرضه فرهنگ اسلامی و ایرانی به فضای منطقه‌ای و جهانی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سه رویکرد اصلی وزارتخانه اشاره کرد و گفت: رویکرد اول رویکرد توجه به استان‌هاست. ایران فقط تهران نیست و لذا در سال‌های اخیر با مبنا قراردادن حداقل 20 درصد بودجه به استان‌ها سال به سال این رقم افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در سال 98 فعالیت‌های مختلفی در حوزه فرهنگی، هنری، دینی و رسانه‌ای در استا‌ن‌ها داشتیم که 244 هزار فعالیت را شامل می‌شد. تفاهم نامه‌‌هایی با 18 استاندار در سفرهای برنامه‌ای استانی تنظیم شد که حدود 1200 میلیارد تومان تا سال 1400 است.

صالحی اظهار کرد: رویکرد دوم وزارتخانه، شفافیت است. بودجه‌ریزی عملیاتی در این وزارتخانه در سال‌های اخیر اجرا شده و مرحله به مرحله در حال پیشبرد است. همچنین شفافیت در حوزه حمایت‌های مالی، قراردادها، یارانه‌ها، هزینه‌های رویدادها شامل جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، انجام شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد با شیشه‌ای و آیینه‌ای کردن هزینه‌ها، فعالیت‌ها و خدمات بتواند به عنوان یک نکاه پیشگامانه و پیشتازانه در این مسئله حرکت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد سوم وزارتخانه را هوشمندسازی بیان کرد و گفت: در ابتدای کار بیش از 130 مجوز و شبه مجوز به 36 مجوز تقلیل پیدا کرد و این مجوزها اکنون به سامانه‌هایی تبدیل شده‌اند که در حال تکمیل یا تأسیس هستند. انشالله تا پایان شهریور ماه 36 خدمت را در فضای این سامانه‌ها و دولت الکترونیک انجام می‌دهیم و این امکان پدید می‌آید که از مهرماه با پنجره واحد کل خدمات ارائه شده وزارتخانه بدون مراجعه مستقیم باشد. این گام و گام بعدی که مدیریت داده‌های هوشمند است، کمک می‌کند که هم خدمات روان‌تر شود و هم با سرعت بیشتری ایجاد شود و هم زمینه‌های احتمالی فساد، تبعیض و بی‌عدالتی به حداقل برسد.

انتهای پیام
captcha